Author: Alina Haizar
•12:33 PM
Komen Saya


Bagi saya,saya suka jalan cerita dia-cerita lelaki sakit dijaga perempuan (isteri),lepastu jatuh cinta.Saya suke cerita suami isteri..hu2.Dalam cite ni,dua2 suka sama suka tapi tak pasti hati perasaan pihak lain dan salah faham menyebabkan mereka berpisah.Saya suka perwatakan Nia.Seriously.Dia seorang yang cekal,tabah dan cinta kat suaminya.Dia sangatla baik,dan walau apa duagaan dia,dia tetap setia dan dia ni jugak cepat cair ngan suami dia sendiri..ahaks.Zaril pulak watak lelaki ego,dia cintakan Nia tapi keegoan dia,cemburu dan sangka buruk kat Nia tak habis-habis.Zarilni,saya suka masa dia sakit.Sebab masa tu dia sentiasa perlukan Nia.Dia marah Nia tak pasal2 tapi resah bila Nia tak ada.hu2..


Part yang saya paling suka dalam cite nilah,masa Zaril mula-mula sebut nama Nia bila nenek dia(Puan Zainun) kenalkan diorang berdua.Masa ni Zaril baru lepas dari koma. Jadi,emosi,ingatan dia,kesihatan otak dia memang agak terganggula..Tapi xlah sampai tak warasye..hu2


Dialogya lebih kurang begini..



Nenek Zaril:Ini Nia,Zaril.Nia sayang...Zaril

Zaril:Sayang..(kata Zaril perlahan sambil angguk kepala)

Puan Zainun:Bukan Sayang,nama dia Nia.

Zaril:Sayang!

Puan Zainun:Bukan Sayang,Nia..

Zaril:Sayang!

Nia:Nia..

Zaril:Sayang!

Nia&Puan Zainun serentak:Nia..

Zaril:Sayang!sayang!sayang!(sambil hentak2kan kaki)

Puan Zainun;Oklah,sayang,iyelah iyelah..sayang..Zaril akan kahwin dengan Nia tau minggu depan.

Zaril:Sayang!

Puan Zainun:Oh,wan salah cakap..Zaril kahwin dengan Sayang minggu depan.

Zaril:(baru puas hati dan anggukkan kepala dan terus masuk bilik semula)





hahaha..!!macam budak2 lah saya rasa..

Bila last2 cite dia bagitau sebab kenapa dia xsebut nama Nia..bukannya Zaril tak boleh sebut nama Nia masatu..Nak tahu apa sebabnya??Kenalah baca..-p

Turin,Itali


Part lain yang saya suka masa dia kat oversea,Itali.Tak ingat katne nama tempat tu.Tapi masa tu Nia bawa Zaril dan rombongan melawat ke tempat menarik..dan banyak sweet moments di sana,ceh macam movie pulak.Hero protect heroine..he3..Cite ni tak ada watak jahat terlampau,saya suka.Cuma watak mak Zaril je yang agak jahat.Lain2 sikitje.Sebab isu utamanya adalah sikap kuat cemburu Zaril dan tak percaya kat Nia.Dia telan bulat-bulat apa Nia kata(walaupun tipu) dan emak dia cakap.Dan saya sedarlah,diorang ni asyik2 nak tolak kesalahan ke atas orang lain.Setaip kali jumpa,benda sama je gaduh.Zaril salahkan Nia,Nia salahkan Zaril.Padahal suka sama suka.Tapi saya rasalah,kesalahan lebih terletak pada Zaril..he3..

Sebenarnya,saya tak berapa gemar sangat dengan cara/bahasa penceritaan.Gaya bahasa masa narrator part especially agak skema.hmm..nak kata lainlah cara penceritaannya/gaya penulisannya,daripada novel yang saya biasa baca.Lagi satu,dia cerita kemudian tentang apa yang berlaku,apa yang watak tu rasa dalam hati,almost dalam separate chapter.Tapi bila pengarang cerita,memang sangat detail lah.Contohnya bab Zaril pukul Nia,Dia nak luahkan perasaan pada Nia,dia suka Nia tapi tak terkata,tak terluah..Dia geram,tension,dan sakit kepala.Dia lepaskan geram dia kat Nia.Sian Nia..bila baca, rasa macam saya mendalami betul pulak watak Zaril tu..he3..Saya kagum Nia sangat sabar.Walaupun Zaril macamtu,sebenarnya dia cintakan Nia dari awal..jeng3..Lagi,novel ini banyak info/maklumat tentang sesuatu,bagustu..(knowledge).Dalam cite ni pengarang cite detail tempat menarik di Itali.Nia kerjanye kan tourist guide,jadi dia cakap banyaklah pasal Itali..Tapi sayani cepat bosan kalau banyak sangat fakta.Sikit2 sudeyh..saya skipje kalo cerita panjang sangat pasal tempat2tu.Saya suka cerita berfokus,straight tentang watak2 utama.Tak suka cerita lebih2 pasal benda lain,atau watak2 sampingan..he3..


Oklah,overallnya cite ni menarik,best.Lengkaplah ceritera cinta,persahabatan, kekeluargaan,dan ada info tambahan.Selaintu,boleh improve BI dan kayakan bahasa dengan bahasa Itali!!hu2. Memang menarik cite ni,saya bagi rating 3.75 star..hu2..recommended reading also..Satisfactory and worth reading.
|
This entry was posted on 12:33 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: